3 porady na start przy wystąpieniach publicznych

Dale Carnegie, autor książki „Jak stać się doskonałym mówcą i rozmówcą” napisał słynne zdanie: „Na pytanie, czego boisz się najbardziej, ludzie najczęściej odpowiadają, że śmierci, a zaraz potem, że wystąpień publicznych…”. Więc jak ujarzmić strach i nie dać się tremie?
Mamy 3 tipy. 

Jestem taki samotny, w moich strachach

No tak, jacyś tam naukowcy, ale… W Kanadzie przeprowadzono kilka lat temu badania na temat tego, czego boją się współcześni ludzie. Okazało się, że lęk przed wystąpieniami publicznymi jest bardziej powszechny niż lęk przed śmiercią, a ustępuje tylko lękowi przed wężami i terrorystami. Jeśli stresuje Cię publiczne zabranie głosu, uspokajamy – wiele osób tak ma. Co więcej, ten typ strachu wyprzedza w statystykach takie lęki, jak np. strach przed wysokością.  

Stresują się... wszyscy

Znacie znanego (i uznanego) inwestora Warrena Buffett’a? Jeśli nie, to możecie zobaczyć dokument o nim, wyprodukowany przez HBO pod znaczącym tytułem „Becoming Warren Buffett”. Bohater opowiada w nim o życiu codziennym, jakie wiedzie jako jeden z najbogatszych ludzi świata, jakie umiejętności docenia najbardziej? Oczywiście, wystąpienia publiczne.  

– Możecie podnieść swoją wartość o 50 proc., ucząc się komunikacji i wystąpień publicznych. Jeśli to zrobicie, po wykładzie zapłacę wam 150 tys. Dol. – powiedział podczas mowy dla studentów Uniwersytetu Columbia w 2009 r. 

Buffett zauważa, że umiejętność występowania publicznego to kluczowe zagadnienie dla rozwoju kariery. I nie ma znaczenia, czy jesteś szefem organizacji czy managerem. Kluczem jest, by umieć poprowadzić słuchaczy przez swoją opowieść. 

01. Liczy się treść

Abraham Lincoln, nim wszedł na głębokie wody polityki i został mieszkańcem Białego Domu, również musiał stoczyć walkę z tremą. Miał trudność w stworzeniu swojego wystąpienia do takiego stopnia, że odmówił wygłoszenia orędzia w stanie New Jersey.  

Jeśli chcesz, aby Twoje wystąpienie porwało publiczność, to najpierw określ, do kogo będziesz mówił i jaki masz cel. Co słuchacze powinni zapamiętać, czego się dowiedzieć? Co może ich zainteresować?  

W dobie coraz popularniejszych konferencji, np. TEDx, wchodzimy na wyższy poziom przyswajania treści. Słuchacze chcą, aby wystąpienia były dla nich prezentem, konkretną myślą, z którą wyjdą. Dlatego nigdy nie buduj treści swojego wystąpienia w myśl zasady “jakoś to będzie”, bo na pewno nie będzie miało nic wspólnego z jakością.  

Przygotuj wcześniej swoje wystąpienie w formie konspektu, nie tekstu. Użyj kolorów, rysunków podczas tworzenia tego szkicu, abyś podczas samej prezentacji łatwo mógł sobie przypomnieć, o czym teraz masz mówić. Zaznacz najważniejsze słowa-klucze, które muszą pojawić się w Twoim wystąpieniu. Mogą one mieć związek z celem wystąpienia. Jeśli zależy Ci na tym, aby Twoi słuchacze zapamiętali, że prowadzona przez Ciebie firma jest stabilna, w prezentacji kluczowe będą dane podane w przystępny sposób, pokazanie drogi, którą przeszliście i tej, którą chcecie podążać. 

Dobre wystąpienie powinno wyczerpać temat, nie słuchaczy.

WINSTON CHURCHILL

02. Praktyka czyni mistrza

Znajdź swój sposób na pracę nad wystąpieniem, ale nigdy nie idź na żywioł. Możesz ćwiczyć, nagrywając się, a potem oglądając wystąpienie – to pozwoli Ci na pracę nad konkretnymi aspektami. Jeśli zauważysz nadmierną gestykulację, która nic nie wnosi, będziesz wiedział, na co zwrócić uwagę podczas kolejnej próby.  

Kiedy ćwiczysz, nie trzymaj konspektu w dłoniach. To sprawi, że przyzwyczaisz się do braku gestykulacji, a to ona jest jedną ze składowych dobrego, dynamicznego wystąpienia. Uczenie się wystąpienia z kartką, sprawi, że nauczysz się zerkać do pomocy. A co będzie podczas prawdziwego wystąpienia? Jeśli nie jesteś prezenterem w programie śniadaniowym, nie możesz mieć kartek ze sobą – to podważa Twoje kompetencje.  

Jeśli ktoś wpadnie na najgenialniejszy pomysł na świecie, na coś absolutnie nowego i innego, nie będzie to miało żadnego znaczenia, jeśli pomysłodawca nie potrafi przekonać do niego wystarczająco dużo innych ludzi.

GREGORY BERNS

03. Sprawdź, jak będą się czuli uczestnicy

Jeśli masz możliwość, to przyjdź do miejsca Twojego wystąpienia wcześniej, jeszcze przed Twoimi słuchaczami. Przygotuj odpowiednie ustawienie krzeseł, zobacz, jak się czujesz, stojąc tam, gdzie będziesz mówić. Przewietrz pomieszczenie, zadbaj o najlepszą temperaturę dla siebie – tak, aby nic Cię nie rozpraszało w trakcie wystąpienia. Następnie wciel się w uczestnika i usiądź w kilku miejscach na sali – z przodu, z boku, z tyłu. Zobacz, czy z perspektywy uczestnika wszystko będzie widoczne. To pomoże Ci złapać lepszy kontakt z publicznością.  

Co dalej?

Ćwicz i pamiętaj, że praktyka czyni z Ciebie mistrza. Chętnie wesprzemy Cię w procesie przygotowania opowieści. Dobierzemy zadania, które wydobędą z Twoich predyspozycji to, co najlepsze.  

O autorze

Zdjęcie_KK
Monika Kubacka

Od lat związana z obszarem Public Relations – najpierw jako rzeczniczka prasowa, później jako wsparcie klientów ze strony agencyjnej. Uwielbia tworzyć strategie, w których każde słowo ma znaczenie. Absolwentka marketingu politycznego i komunikacji medialnej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, a także dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu Warszawskiego.

Preferencje prywatności
Kiedy odwiedzasz naszą stronę, może ona przechowywać przez Twoją przeglądarkę informacje z określonych usług, zazwyczaj w postaci plików cookies. Tutaj możesz zmienić swoje preferencje prywatności. Należy pamiętać, że zablokowanie niektórych rodzajów plików cookie może mieć wpływ na korzystanie z naszej witryny i oferowanych przez nas usług.